Thursday, February 22, 2007

Protocol voorkomen, behandelen, nazorg bieden aan bedcomplicaties.

Plan van aanpak.

Welke prestatie hebben je gekozen?
Maak een protocol om de complicaties……..
1 decubitus
2 confracturen
3 spieratrofie
4 trombose
te voorkomen, te behandelen, en nazorg te bieden.

Met wie doe je de prestatie?
Judith Contracturen
Lisette Trombose
Safira Decubitus
Tanja Spieratrofie

Waarom heb je voor deze prestatie gekozen?
Tanja: omdat het me een interessant onderwerp lijkt en het goed van pas komt als ik stage ga lopen.
Judith: het lijkt me leuk om iets te leren over contracturen, aangezien ik daar nog niks over weet, verder heb ik dit onderwerp gekozen om informatie te verzamelen voor tijdens mijn stage.
Lisette: Omdat ik het een goed onderwerp vind om meer van te weten te komen en ik kan het denk ik ook wel gaan gebruiken op mijn stage.
Safira: omdat decubitus heel vaak voorkomt in verpleeghuizen en ik kan er veel van leren en weer toepassen op mijn stage.

Aan welke leer/ontwikkelingslijnen wil je aan gaan werken?
Tanja:
Onwikkelingslijn:
Samenwerken: met andere mensen leren samenwerken dan steeds me vaste groepje.

Leerlijnen:
12 Basiszorg?!
13 Onderzoek doen
14 Gesprekstechnieken.


Judith:
Ontwikkelingslijnen:

samenwerken


leerlijnen:
deskundig worden
onderzoek doen

Lisette:
Ontwikkelingslijnen:

-Samenwerken
-Algemene beroepshouding

Leerlijnen:

Onderzoek doen
Taalvaardigheid
Gesprekstechnieken
Leren Leren
Safira :
Ontwikkelingslijn:
Assertiviteit, omdat ik mij zelf snel terug trek als ik het er niet mee eens ben. En ik wil aan de ontwikkelingslijn werken, zodat ik anderen om feedback durf te vragen en duidelijk aan te geven wat ik wil en niet wil.

Leerlijnen:
Onderzoek doen: VAN KENNISCONSUMENT NAAR KENNISPRODUCENT
Ik wil onderzoek doen naar alle belangrijke punten, zodat ik niet de onnodige informatie doorvertel.

Gesprekstechnieken N1: VAN ONGERICHT NAAR DOELGERICHT
Ik wil leren hoe je gesprek aan gaat met iemand op de juiste manier , doorvragen, vragen beantwoorden en een gesprek op de juiste manier afronden


Welke activiteiten zou je willen uitvoeren om de prestatie te realiseren?
Tanja:
interviews
informatie uit boeken/internet over spieratrofie
verdiepen in hoe je een protocol moet maken.

Judith:
informatie zoeken over confracturen
leren hoe je een protocol schrijft
interviews houden.

Lisette:
- Informatie uit boeken over trombose en het voorkomen van trombose,
Ik moet me gaan interesseren voor hoe ik een protocol ga maken en hoe het überhaupt werkt.
Ik wil ook naar verpleegtehuizen en/of ziekenhuizen gaan waarbij ze al trombose protocollen hebben en hoe ze hier mee om gaan. enzovoorts.



Safira:
- Informatie halen van het internet en vergelijken met boeken uit het OLC of encyclopedie.
- Verpleeghuizen langs gaan en vragen stellen over decubitus en hoe je het kan voorkomen en behandelen .



Welke studieboeken/informatiebronnen denk je nodig te hebben?
Tanja :
internet: www.kennisnet.nl, www.google.nl
boek algemene ziekteleer, als er iets over spieratrofie in staat.
Verpleegsters uit zorgcentra’s/ziekenhuizen (interviews)
Boeken uit het olc.

Judith:
internet
boeken algemene ziekteleer
contacten in ziekenhuizen/verpleeghuizen
boeken die in het olc te verkrijgen zijn

Lisette:
Internet: www.google.nl , www.trombose.nl , www.kennisnet.nl , www.wikipedia.nl,
Boeken uit het Open Leer Centrum over trombose,hart en vaatziekten enzovoorts,
De boeken van anatomie en Pathalogie.
Mensen die in het ziekenhuis werken,mensen bij de stichting van trombose.

Safira:
Internet: http://www.decubitus-nederland.nl/
Boeken: Medische Encyclopedie, Boeken uit OLC moet nog gaan kijken
Verzorgenden en verpleegkundigen intervieuwen

Wat zouden de 2 prestaties moeten opleveren?
Tanja:
dat ik kan samenwerken met andere mensen dan steeds hetzelfde groepje.
Dat ik weet hoe ik een protocol moet schrijven.
Dat ik beter word qua interviewen. (vragen stellen en doorvragen.)
En dat ik weet wat spieratrofie uberhaupt is en wat het inhoud en hoe je het behandelt enz.

Judith:
dat ik goede samenwerking heb met andere mensen
dat ik leer wat confracturen zijn
dat ik weet hoe ik een protocol schrijf
dat ik alvast weet hoe ik op mijn stage kan voorkomen dat mensen last krijgen van confracturen.



Lisette:
Ze zouden me moeten opleveren dat ik in mijn gesprekstechnieken een beetje vorder,zodat ik makkelijker met mensen praten kan die ik niet ken en waar ik informatie van nodig heb.
Dat ik meer te weten kom over het hoe en wat trombose is en hoe je het voorkomt als je langdurig in een ziekenhuis of een verzorgingshuis komt te liggen enz.
Ook dat ik leer en daarna ook weet hoe een protocol in elkaar zet en hoe ik het gebruiken moet.
En natuurlijk ook het samenwerken in een andere samenstelling dan wat ik de vorige 2 periodes heb gedaan.

Safira:
Dit zou meer informatie opleveren over decubitus over de behandelingen en hoe je het kunt voorkomen.


Hoeveel tijd denk je ervoor nodig te hebben? En hoeveel tijd heb je?
Tanja:
ik denk ongeveer een week nodig te hebben.
We hebben als afgesproken 2 weken, ieder geval voor 5 feb.

Judith:
Ik denk ongeveer een week nodig te hebben, misschien iets korter, om een stuk te schrijven en daarna nog een dag om met mijn groepje te over leggen.
We hebben de tijd tot maximaal 5 februari dus dat moet wel lukken.

Lisette:
Ik denk dat ik er ongeveer anderhalve week voor nodig heb,misschien iets langer maar ik plan het een beetje ruim in

Safira:
Ik denk zo’n 2 weken.

No comments: